Die «Big Three» aus Detroit am Tropf des Staates

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Die «Big Three» aus Detroit am Tropf des Staates

Beitragvon zuyox am Di Nov 11, 2008 4:53 pm

Die «Big Three» aus Detroit am Tropf des Staates - NZZ
Soeben ist die neuste Ausgabe der Börsengerüchte vom cash Guru erschienen.
GM drohender Konkurs verunsichert
General Motors - Liquidität für gerade noch drei Wochen. Ford im gleichen Boot. Werden das die grössten Scheintoten? Bush Regierung versucht sie noch durchzuseuchen, um sie dann Obmama ins Nest zu legen.
NZZ hat geschrieben: Cls. (New York) Die Zuversicht der amerikanischen Autobauer, dass sie die Rezession aus eigener Kraft durchstehen können, ist in den vergangenen Tagen vor dem Hintergrund eines noch nie erlebten Absatzeinbruchs jäh geschwunden. Die Leiter von General Motors (GM), Ford und Chrysler sowie der Präsident der Gewerkschaft UAW sind am Donnerstag in Washington vorstellig geworden und haben die Kongressführer offenbar davon überzeugt, dass staatlicher Beistand dringend angesagt ist. Anfang Woche hatte die Administration Bush dem Ansinnen von GM, die angestrebte Fusion mit Chrysler mit einem staatlichen Zustupf von 10 Mrd. $ zu finanzieren, eine Absage erteilt. Der Zusammenschluss wäre mit dem Abbau von Zehntausenden von Arbeitsplätzen verbunden. Ein massiver Beschäftigungsverlust und gravierende Konsequenzen für die gesamte Wirtschaft drohen aber erst recht, wenn einer der «Big Three» kollabieren sollte. Dieses Szenario wurde in Washington mit allem Nachdruck aufgezeigt. GM und Chrysler dürften ihre Betriebsmittel bald aufgebraucht haben; Ford hat etwas – aber nicht viel – länger Schnauf. Die Rede ist jetzt von Liquiditätshilfe im Volumen von 50 Mrd. $, zusätzlich zu längerfristigen günstigen Krediten von 25 Mrd. $ für die Entwicklung von sparsameren Fahrzeugen, die der Kongress bereits bewilligt hat. Diskutiert werden dabei diverse Möglichkeiten der Hilfestellung, von günstigen Krediten und Bürgschaften bis hin zu Mittelaufnahmen am Diskontfenster der Notenbank. Im Gegenzug könnten die «Big Three» den Staat beteiligen.
Hätten doch die Amis William Edwards Deming besser zugehört: BONUSSYSTEME ZERSTÖREN UNSERE UNTERNEHMEN!
zuyox
 
Beiträge: 426
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Re: Die «Big Three» aus Detroit am Tropf des Staates

Beitragvon Gast am Mo Nov 17, 2008 1:17 pm

GM: The Threat of Bankruptcy
http://www.businessweek.com/lifestyle/c ... =rss_daily
GM's senior management, business experts, and some members of Congress think letting the automaker go Chapter 11 would be a disaster
Over the past several days, while General Motors (GM) Chairman and Chief Executive G. Richard Wagoner Jr. has repeated his mantra that "bankruptcy is not an option," the specter of a Chapter 11 reorganization is circling GM's downtown Detroit headquarters like vultures.

When it reported its third-quarter earnings on Nov. 7, GM said that it may face cash reserve levels (BusinessWeek.com, 11/7/08) by the New Year that would put it at the threshold needed just to meet payroll and continue some level of normal operations.

It has already suspended most of its future product programs. It has stepped up the pressure on the White House and Congress, especially the Michigan caucus, to find a way to get government help. "The third-quarter results made it clear that, without government intervention, GM is headed for bankruptcy," Gimme Credit auto analyst Shelly Lombard said.

CIRCUIT CITY ISN'T A MODEL
Bankruptcy lawyers say the automaker could benefit from a prepackaged bankruptcy, which would be a reorganization that is worked out among the automaker's creditors before the case ever gets to a bankruptcy court judge. "It would be messy but ultimately could help the company restructure itself a lot faster," says Mark Bane, a partner at New York law firm Ropes & Gray.

The biggest obstacle to any bankruptcy is the lack of availability of debtor-in-possession (DIP) financing, which is liquidity normally provided by banks and private equity firms that a company in bankruptcy needs to reorganize itself. Indeed, the question of bankruptcy has been on the minds of GM's top executives. On Nov. 6, GM North America President Troy Clarke told a gathering of auto suppliers that obtaining DIP financing would be "practically impossible" given the state of the credit markets and the size of GM's obligations. "But that's where the government could come in," says attorney Bane, "providing the liquidity GM would need to massively reorganize under Chapter 11."

The worst-case scenario for GM, say most experts, is a spontaneous Chapter 11, like the one filed by electronics retailer Circuit City (CCTYQ.PK) on Nov. 10. But a prepackaged filing could be set up to make sure that the vast majority of auto suppliers would continue to get paid on time.

HOPING FOR LIQUIDITY
Others disagree. Kimberly Rodriguez, a partner at Grant Thornton, an accounting and management consulting firm that works with auto companies and suppliers, says bankruptcy is a "last resort." Rodriguez says that in better times GM and Ford (F) have provided liquidity to its biggest suppliers who would have otherwise been forced into Chapter 11, which is very messy and destructive. "The government could play that same role for GM, and it will be a lot more orderly," says Rodriguez.

Aides to House Speaker Nancy Pelosi (D-Calif.) said on Tuesday, Nov. 11, that the Speaker, whose congressional district is in San Francisco, is working up a bill with House leadership that would help automakers and suppliers with liquidity to avoid bankruptcy. President-elect Barack Obama's transition chief, John Podesta, told reporters Tuesday that he is in favor of helping the auto companies "remain independent."

Robert Reich, former Labor Secretary under President Bill Clinton and a member of Obama's economic transition team, said Tuesday: "The question [about bailing out the U.S. automakers] is what kind of conditions do you put on that bailout?" In an interview on MSNBC, Reich said that those conditions will likely center on job protections and commitments to green technology. A congressional staffer with knowledge of negotiations on Capitol Hill said limits on executive compensation at the automakers is "probably going to be a condition as well."

"BUY" RECOMMENDATION ON BONDS
After a few days of dire Wall Street warnings about GM and forecasts of possible bankruptcy that drove GM stock down 33% from Friday to Tuesday's close, JPMorgan Chase (JPM) issued a "buy" recommendation on GM's bonds, not its stock, and spotlighted different sources of liquidity it can tap.

"We believe GM has several sources of liquidity it can access to bridge the company to 2010 when it realizes considerable cost cuts," JPMorgan Chase analysts Eric Selle and Atiba Edwards said in a report issued Tuesday. "These include an overfunded pension plan, possible asset sales, capital market transactions, equity injections, cost-cutting, and government loans," they said. Participation by the government could help ---- up an additional $10 billion, said one source at GM, from banks and equity holders who are sitting on the sidelines waiting for the government to act. GM executives believe they must have $10 billion to $15 billion in government loans to get through 2010 if auto industry sales in 2009 are below the 13 million forecast by some firms.

Certainly, there is a history of companies operating under Chapter 11, and emerging. United Airlines (UAUA) and LTV Steel—now known as Cliffs Erie are examples. But there are several reasons why GM is avoiding the option.

BANKRUPTCY WOULD KILL SALES
Chief among them is GM's belief that customers who own GM vehicles, as well as those who might consider them in the near future, would flee the companies' brands if it were in bankruptcy. In the past, when GM has been associated with the specter of a bankruptcy filing, showroom traffic drops off. During an interview with Fox Business News on Nov. 7, Wagoner said that GM's research shows that 80% of those surveyed said they wouldn't buy a car from a bankrupt car company. "If your revenue line falls, you would not be talking about a reorganization, you would be talking about a liquidation."

Some experts agree with Wagoner's assessment. Eric Dezenhall, a crisis management consultant, says the consumer doesn't always act rationally even after he has all the information. "Even though bankruptcy doesn't necessarily mean obliteration, these decisions aren't entirely rational…In the minds of many, bankruptcy equals oblivion," he said.

Still, it's tempting to find out if a coordinated communication effort between GM, Congress, and the White House could persuade consumers that GM would remain in business. Under Chapter 11, the company could renegotiate contracts with the United Auto Workers and more rapidly realign and kill superfluous brands without worry about lawsuits from its dealers. "I can envision a very efficient GM operating Chevrolet, Cadillac, and a third sales channel that sells GMC and Saturn," says independent marketing consultant Dennis Keene. "The aim of GM should be to get to the structure it would choose if it was starting with a clean sheet of paper, and that doesn't, I would think, include Saab, Pontiac, Buick, and Hummer."

NEGATIVE STOCKHOLDER EQUITY
GM spokesman Tony Cervone says that kind of speculation is simplistic. He notes that GM has already made huge gains in cost reductions with labor that will start paying off in 2010. "Our cost of sales will be 25%, and that is better than Toyota is today," said Cervone.

GM, in the most recent quarter, has a negative $58 billion in stockholder equity on its balance sheet. That's how much the liabilities exceed its assets. That compares with negative $42 billion it reported a year ago.

The aspect of a GM bankruptcy that worries some analysts and legislators is the ripple effect that would impact Ford and Chrysler as well as numerous auto suppliers. Grant Thornton's Rodriguez says that Ford and Chrysler, in the event of a GM bankruptcy, would also be quickly driven to bankruptcy court because their costs would be so much higher than GM's, "they'd quickly find themselves uncompetitive." Too, there could be such a disruption to auto suppliers that the auto companies' production of vehicles would be interrupted as if their workers were on strike. Seventy percent of GM's suppliers also supply critical parts to Ford and Chrysler, and there is no new credit or loans for those companies outside of the government.

A LITTLE BREATHING ROOM
The best-case scenario, says Rodriguez, is for government loans that give GM the time and space it needs to work through the recession, the way a bankruptcy court gives relief from creditors.

"The Detroit automakers have, in essence, been pursuing an out-of-court restructuring over the past three years. These efforts have produced a competitive labor contract with the UAW, a viable solution to reduce retiree health-care expense, and a substantial downsizing of capacity and headcount," analyst Kid Penniman of independent research firm KDP Advisors wrote in a report. "Incremental gains achieved through bankruptcy would be minimal in comparison and would likely result in an even further deterioration of enterprise values as consumers would be far less likely to purchase an expensive vehicle from a bankrupt manufacturer, with or without government guarantees," he added.
Gast
 

Re: Die «Big Three» aus Detroit am Tropf des Staates

Beitragvon Gast am Mi Dez 03, 2008 5:59 pm

Amerikanische Autobauer legen Sanierungsprogramme vor
http://www.nzz.ch/nachrichten/medien/us ... 46670.html

Ford will 9 Milliarden Dollar
Die angeschlagenen Autobauer in den USA wollen den amerikanischen Kongress davon überzeugen, ihnen doch noch Milliardenhilfen zu gewähren. Im Gegenzug dazu wollen sie sich zu einem strikten Sparkurs und zur Umstellung auf zukunftsfähige Energiespar-Modelle verpflichten.

(sda/afp/dpa/ap) Ford, General Motors (GM) und der dritte grosse Autobauer Chrysler unternehmen in dieser Woche einen neuen Anlauf, an Staatsgelder von 25 Milliarden Dollar zu kommen, um ihr Überleben zu sichern. Vor 14 Tagen waren sie von den Abgeordneten abgewiesen worden, weil sie konkrete Vorschläge für die Sanierung nicht vorzuweisen hatten. Der amerikanische Kongress hat die Autokonzerne aufgefordert, bis Dienstag überzeugende Pläne zur Umstrukturierung vorzulegen. Auf deren Grundlage wollen die Parlamentarier über die von der Autoindustrie erbetene Finanzspritze in Höhe von 25 Milliarden Dollar entscheiden.

Sparen bis in Chefetage
Ford legte dem Kongress in Washington am Dienstag einen Plan zur Umstrukturierung vor, für den er um Unterstützung in Höhe von neun Milliarden Dollar bittet. Das Geld sollte als Sicherheit in einer schwierigen Phase der Überbrückung dienen, teilte Ford mit. Ford plant Investitionen in Höhe von 14 Milliarden Dollar binnen sieben Jahren, um seine Produktpalette komplett zu überarbeiten. So sollten von 2010 an neu entwickelte Elektrofahrzeuge auf den Markt gebracht werden, bis 2011 wolle der Konzern wieder rentabel werden. Zuletzt hatte Ford vor allem auf Grossfahrzeuge gesetzt, die viel Sprit fressen, sich aber kaum noch verkaufen.

Laut den Angaben steht Ford bereits in Verhandlungen mit der Autogewerkschaft UAW, um über Einsparungen bei den Personalkosten zu beraten. Die Sparmassnahmen sollten auch die Konzernspitze treffen: Ford-Chef Alan Mulally wolle für ein Jahresgehalt von einem Dollar arbeiten, solange der Konzern staatliche Hilfen beziehe, ausserdem sollten alle fünf Firmen-Jets verkauft werden, teilte Ford mit.

Drohende Zahlungsunfähigkeit

Nach Informationen des «Wall Street Journal» wollen GM und Chrysler dem Kongress ähnliche Pläne präsentieren. Auch General Motors plant demnach, mindestens eine seiner Automarken zu verkaufen, am wahrscheinlichsten die Marke Saab. Die Konzernchefs sollen am Donnerstag und Freitag vor dem Kongress Rede und Antwort stehen.

Der angeschlagene amerikanische Autokonzern General Motors benötigt nach eigenen Angaben zur Sicherung seiner Existenz von der Regierung bis Ende März ein Darlehen von 12 Milliarden Dollar. Davon seien noch in diesem Monat 4 Milliarden Dollar nötig, erklärte das Mutterunternehmen von Opel am Dienstag. Ausserdem wolle GM zusätzlich zu dem Darlehen von 12 Milliarden Dollar eine Kreditlinie von weiteren 6 Milliarden, falls sich die Lage weiter verschlechtere.

General Motors und Chrysler könnte nach eigenen Angaben die Zahlungsunfähigkeit drohen, sollte diese Finanzhilfe ausbleiben. Ohne staatliche Milliardenhilfe sehen die drei führenden amerikanischen Autobauer bis zu drei Millionen Arbeitsplätze bedroht. Die Autoverkäufe in den USA waren im Oktober auf den tiefsten Stand seit 1991 gestürzt. Ursache sind vor allem die Probleme am Kreditmarkt, wodurch Konsumenten weit schwerer als bisher an Darlehen für einen Autokauf kommen. Kritiker machen jedoch auch eine verfehlte Modellpolitik und Missmanagement dafür verantwortlich.

Die Konzerne kündigten an, mit einer Drosselung der Produktion auf die Absatzkrise zu reagieren. General Motors will nach Firmenangaben im ersten Quartal 2009 nur noch 600'000 Autos produzieren, das entspricht einem Rückgang von 32 Prozent im Vergleich zum Vorjahresquartal. Ford will seine Produktion im ersten Vierteljahr 2009 um 37 Prozent auf 430'000 Autos zurückfahren.
Gast
 


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